The dea for this sculpture started with the name of the shopping center. Before this district was built, it was an area with meadows and ditches called Galecop.
At the end of the 11th century, dikes were built along the major rivers. Due to these dikes, the water was being restricted more and more. In addition to the construction of dykes, something else happened that had a lasting influence on the landscape. The bishop of Utrecht and the count of Holland issued the land to so-called settlers, the cope-denouncements.
Large undeveloped plots of land were classified according to a fixed size and issued to settlers. They dug ditches, broke swamp forest, plowed and fertilized the peat and thus turned the wilderness into arable grounds. The settlers were serfs who became free man because of this.
Draining the surplus water was not a problem at first. The peat area was then still above sea level and the surplus water flowed automatically through the ditches to for example the Oude Rijn. Later this led to flooding due to the inadequate discharge near the sea in the vicinity of Leiden. Due to the dewatering of the peat areas, the land subsided (settling), causing the level of the land to fall again and again.
Echo
The sculpture has this history as a starting point. The ditch pattern designed by us was cut from a sheet of aluminum with a laser. All layers are a little different and were bent.
The sculpture is blue because it is anodized. That is a colored oxide layer of aluminum that is slightly transparent. If you walk around the sculpture, you can see how the layers shine differently, shrink and rotate and you can look through the sculpture.
materiaal: geanodiseerd aluminium
Het ontstaan van het idee voor dit beeld begon bij de naam van het winkelcentrum. Deze komt van de naam die dit gebied vroeger al kreeg. Voordat deze wijk ge- bouwd werd was het een gebied met weilanden en sloten genaamd Galecop.
Aan het eind van de 11e eeuw begon men met het maken van dijken langs de grote rivieren. Door deze dijken werd het water meer en meer ingeperkt. Naast het aan- leggen van dijken gebeurde er nog iets anders dat blij- vende invloed had op het landschap. De bisschop van Utrecht en de graaf van Holland gaven het land ter ont- ginning uit aan zogenaamde kolonisten, de cope-ontgin- ningen.
Grote onontgonnen stukken land werden volgens een vaste maat ingedeeld en uitgegeven aan kolonisten. Zij groeven sloten, kapten moerasbos, ploegden en be- mestten het veen en veranderden zo de wildernis in ak- kergronden. De kolonisten waren horigen die hierdoor vrij man werden.
Het afvoeren van het overtollige water was in het begin geen probleem. Het veengebied lag toen nog boven de zeespiegel en het overtollige water stroomde vanzelf door de sloten naar bijvoorbeeld de Oude Rijn. Later leidde dit, door de gebrekkige afvoer bij zee in de buurt van Leiden tot overstromingen. Door de ontwatering van de veenge- bieden ging het land verzakken (inklinken) waardoor het niveau van het land steeds weer daalde.
Echo
Het beeld heeft deze geschiedenis als uitgangspunt. Het door ons ontworpen slotenpatroon werd met een laser uit een plaat aluminium gesneden. Alle lagen zijn een klein beetje anders en werden gebogen. De lagen zijn met een
tussenruimte aan elkaar gemaakt zodat de lagen goed zichtbaar zijn, als een schematische weergave van de inklinking.
Het beeld is blauw omdat het geanodiseerd is. Dat is een gekleurde oxidelaag van aluminium die iets doorzichtig is. Loop eens een rondje om het beeld heen dan kun je goed zien hoe de lagen anders glanzen, verkleinen en draaien en kun je telkens op een andere plaats door het beeld heen kijken.